Friday, August 06, 2010

Islam itu indah...

Tinggal kat UK di mana majoriti orangnya non-Muslim membuat saya rasa betapa bersyukurnya tinggal di bumi Malaysia.. di Malaysia, makanan halal senang nak cari, masjid dan surau kat mana2..


Tapi Allah bagi saya peluang 1 tahun tinggal di bumi mat saleh utk saya belajar bukan sahaja akademik, tapi juga pengalaman.. masa mula2 sampai sini dulu, semua saya rasa susah, nak makan, nak solat.. pernah saya mengeluh, kenapalah saya nak sangat belajar kat UK ni..

Tapi sekarang, persepsi saya dah berubah.. contohnya utk solat, kat sini tak siapa kisah kalau saya solat dalam library kat tepi meja.. siap hampar sejadah lagi.. atau solat di tengah padang masa pergi safari park selasa lepas.. atau solat dlm fitting room or starbuck bila pergi shopping mall.. kat mana2 saya boleh solat dgn aman, tanpa rasa takut kena tegur, kena marah, atau diberi jelingan hairan.. kawan2 bukan islam pon siap ingatkan lagi waktu solat.. pengalaman ni takkan saya lupa sampai bila2.. priceless!

Saya sedih bila kat Negara kita yg banyak masjid tu, kita selalu cari alasan untuk justifykan condition kita bila kita susah nak solat.. kita tak ready dengan telekung dan socks and tak bawa sejadah sbb selalunya kita yakin yg kat mana2 ada surau.. but bile surau penuh atau tak ada surau, ianya menjadi alasan utk kita tak sempat solat..

Bila bab makan, kat sini saya belajar utk berhati2 dgn apa yg dimakan.. Alhamdulillah kat sini kalau dia label vegetarian, insyallah tiada unsur haiwan (rules) but kadang2 ada liquor or wine – yg ni kena baca kat ingredient but selalunya straight forward.. kalau nak makan kat Subway or McD or Burger King, kami berhak tanya in detail macam mana food preparation dibuat.. guna same oil ke, same pengepit ke, semua soalan akan dijawab satu persatu.. ada pernah sekali tu, saya dah kelaparan amat dan nak makan fish burger.. mamat kat kaunter tu siap cakap dia akan buat special utk saya (minyak baru).. atau kalau nak senang, makan jer tuna or seafood.. tak payah nak memilih2, cerewet2.. makan aje apa yg ada.. syukur sbb dapat makan dan isi perut yg lapar..

Tapi bila kat Negara sendiri, tak pernah pun nak betul2 siasat halal/haram kat restoran2.. or halal/haram makanan2 dalam tin.. semuanya kita belasah jer and ambil mudah.. semua nampak sedap aje kan? Saya pernah tanya waiter kat Chilli’s, “halal ke daging2 ni..?” dia jawab “oh, halal..” sambil dok serve arak kat meja sebelah saya.. hermm, musykil kejaps..

Lagi satu yg saya suka kat sini, non muslim bebas nak masuk surau, nak belajar agama, nak dengar khutbah, or nak cuba ikut jemaah solat.. even sekarang saya ada seorang kawan kepada kawan saya, warga Kazakhstan, kami selalu belajar sama2 kat surau sbb nak stay up sampai pagi.. dia suka duduk surau sbb dia rasa motivated utk belajar.. kat surau kami ada small library.. then bila ngantuk, dia akan baring kat surau bahagian pompuan.. bila orang azan, dia dengar.. bila org solat, dia perhati.. saya harap Allah buka pintu hati dia utk Islam.. cuba kat Negara saya, cuba non-Muslim masuk surau, sure heboh sekampung..

Islam itu indah kan? Tapi kita manusia yg selalu menidakkan keindahannya.. dan tidak lebih mengindahkannya.. sama2lah kita renungkan..

Akhir kata, salam Ramadhan untuk semua.. jimat2lah berbelanja juadah berbuka, lebih afdhal kiranya duit overspending tu disedekahkan kepada org yg kurang mampu nak menikmati juadah hebat mcm kita.. insyallah kebahagiaan mereka nanti akan membahagiakan kita kelak..

Wassalam..

4 comments:

asmasalleh said...

btul tu julie.. pelikkan negara kite negara islam, tapi kalau nak semayang in public mcm kesalahan besar plak.. kite suke tgk orang boleh semayang kat taman cam KLCC tuh (itu pun waktu solat jumaat je pun kite nampak).

Salam ramadhan buat awak dan famili di sana.. bila nak masuk ramadhan nih.. automatik ada feeling sayu dan rendah diri je kan.. huhuhu. Ramadhan yang rahmat!

julie.yaacob said...

itula kan? kat negara sendiri kite rasa pelik nak buat camtuh. tapi kat sini takde org pon nak heran. freedom!

salam ramadhan juga utk awak. itulah rahmat ramadhan, tiap kali datang sure rasa sayu & insaf.. semoga bulan2 akan datang pon kita rasa camnih..

aida said...

aku rasa lagi senang dok UK for muslims...

Anonymous said...

ha ah kan? syukur dapat pengalaman 1 tahun kat sini..

julie