Thursday, August 26, 2010

Ramadhan is leaving us.. :(

Alhamdulillah, berpuasa di bumi UK selama 17-18 jam membuat saya rasa betapa besar nikmat Allah beri selama ini. Syukur dapat pengalaman ni. Separuh Ramadhan bertungkus lumus siapkan dissertation. Berkat Ramadhan, Alhamdulillah, berjaya juga yeay! Walaupun tidur tunggang terbalik, sahur dan iftar tak sempat nak fikir pasal food, Alhamdulillah, Allah maha kaya, rezeki tak pernah putus. Insaf kejap mengenang nasib saudara kita di tempat lain yg tiada makanan utk bersahur dan berbuka. Sedang kita semua mewah dgn lauk pauk dan kuih muih :(

Bulan puasa ni, saya suka sampaikan dakwah kecil pada rakan2 bukan Islam. Diorang kagum dgn umat Islam yg mampu menahan lapar, and not even can drink plain water. saya bagitahu "it's all in your mind and faith.. and it's amazing how human body works.. " mcm org Kristian, diorang pon ada puasa jugak, tapi rasanya boleh minum plain water. ni pon saya baru tahu, selama ni ingatkan Hindu jer puasa..

And nak share, kat sini, org2 Arab atau Pakistan yg kaya raya berebut2 nak menaja juadah berbuka di chaplaincy2 atau di masjid. semua nak rebut pahala. walaupun umat Islam minority di sini, tapi ramai Muslim yg zuhud. Masya Allah. sangat2 kagum. sama2 kita renungkan ok.. mungkin sebahagian drpd duit kita, boleh disedekah ke masjid2, or rumah anak yatim.. memberi makan org berbuka pahalanya amatlah besar tau kawan2..

Untuk persiapan raya kami, tiada apa2 yg istimewa. tahun ni raya paling modest, and paling frugal. niat saya satu jer, nak menjamu kawan2 sekelas before masing2 balik ke negara masing2.. ukhuwah it penting! baju raya, pakai je baju dari tahun lepas, tak kisah sgt pon.. saya just tak sabar nak solat hari raya.. it used to be my favourite time spent with Arwah mak.. saya rindu takbir yg mendayu2 tu, menikam2 kalbu gittew (owh, sebakness is coming)

But at the same time, saya sedih Ramadhan dah nak habis.. bak kata Semah, bulan Ramadhan buat kita jadi mode baik and lebih beriman.. itulah rahmat Ramadhan.. maybe sbb syaitan semua kena ikat kot.. hihi.. walaupun tak dapat nak solat terawih di surau sbb menjaga kiddos, azam terawih masih lagi termakbul.. semoga tahun2 akan datang berpeluang terawih kat masjid.. really miss it.. balik Malaysia nanti sure bizi bizi bizi.. azam saya, balik Malaysia nanti nak banyakkan quality time utk diri sendiri and family.. kerja tu sampai mati pon tak habis kan kan?

Nak cerita pasal dissertation, but dah ngantuk.. pen off dulu lah.. chow chin chow!

2 comments:

aida said...

datang sini tak nak raya? aku tak buat open house, buat makan-makan jer, sesiapa nak dtg call dulu aku masak.. hihihi

asmasalleh said...

selamat hari raya julie