Thursday, March 24, 2005

..rindu..

hari ni lambat sket balik.. hubby ada kerja tak siap.. so, kenala lepak dulu kat ofis.. jam dah pukul 710pm.. hmm.. lambat lagi ambik Aisya harini.. siann dier.. tapi nak buat camane.. rezeki kami mcm ni..

duduk sorang2 kat ofis ni buat jiwa aku rasa sentimental.. rasa rindu sangat pada seseorang.. seseorang yg dah lama aku tak tatap wajahnya.. seseorang yg tak sempat bermain dgn cucu sulungnye.. wajahnya setenang air di kali.. wajahnya tak pernah resah.. wajahnya sentiasa tersenyum, walaupun di bahunya beban yg menggunung.. dan setiap kali aku teringatkannya, hati pasti sayu.. dan bukan aku seorang yg rindukannya.. airmataku mengalir laju... makin aku tahan, makin banyak yg tumpah.. hmm.. susah utk aku describe perasaan ni.. dan sejak akhir2 ni, aku slalu rasa macam ni.. kakak & adik2ku pon sama.. 2 hari lepas masing2 sms aku beritahu yg mereka sangat rindukannya.. rindukan mak.. sayunyer rasa..

kadang2 aku bertanya sendiri.. kenapa mak pergi terlalu awal.. tapi itu semua kuasa Allah.. Dia yg menjadikan mak.. Dia jugalah yg memanggil mak kembali padaNya.. itu hak Allah.. dan tak siapa boleh persoalkannya.. cepat atau lambat.. tua atau muda.. hanya Allah yg tahu ajal hambanya.. tapi kalau mak masih hidup.. mungkin hidup mak dah tak sesempurna dulu.. mungkin mak akan terbaring saja atas katil, siapa tahu? mungkin mak perlu bergantung kepada org lain utk meneruskan kehidupan sehariannya.. wallahualam..

mak sempat bertahan 2 tahun sejak dia mula2 mendapat cancer.. dan dalam 2 tahun itu, aku nampak hidup mak lebih bermakna.. mak sempat khatam Quran beberapa kali.. mak sempat berbudi pada ramai kawan2nya.. mak sempat buat apa yg dihajatkan sebelum ni.. mak redha dgn penyakitnya.. aku sangat2 kagum dengan mak.. dia berusaha melawan cancer, sampaikan fizikalnya sikit pon tak menampakkan yg dia menghidap cancer.. kalau org lain pergi treatment dgn wajah muram, mak pergi dgn wangi2an & senyuman.. pembedahan.. kemoterapi.. radioterapi.. sebut je apa jenis treatment.. semuanya dia dah go thru.. mungkin sbb tu Allah memanggilnya kembali.. 2 thn mak menderita, tapi tak pernah sekalipun dia merungut.. dari breast cancer, ke paru2 & akhirnya ke otak, tak pernah sekali pon aku dengar mak mengeluh.. mak sentiasa ceria sbb dia tak nak anak2nya risau.. mak masih gigih pergi bekerja sbb fikirkan anak2nya perlukan duit yg banyak.. mak tak pernah murung sbb baginya setiap dugaan yg Allah beri pasti ada hikmahnya.. semakin dia sakit, semakin rapat hubungannya dengan Yang Maha Pencipta..

kadang2 aku rasa seolah2 mak masih hidup.. cuma aku tak dapat nak berhubung terus dengannya.. tak dapat nak sentuh jasadnya.. hmm.. sbb tulah aku semakin rindukannya.. rindu sangat nak peluk erat2.. cium pipi & dahinya.. cabut uban2 gatal.. sapu losyen pada tumitnya.. tidur atas ribaannya.. ironkan baju2nya.. jalan berpegangan tangan masa gi shopping.. masak sama2.. call hari2.. borak2.. .. ..

.. rindunya...

belajarlah menghargai orang yang kita sayang selagi berpeluang.. kerana mati tak mengenal usia.. ingatlah, rasa rindu pada yang tiada sangatlah perit.. dan rindu itu tak akan pudar buat selama-lamanya..

1 comment:

Anonymous said...

=(