Friday, September 21, 2007

menyusu si permata hati..

Alhamdulillah, dah 2 bulan lebih saya berjaya menyusu permata hati kedua saya, Faris.. rasa bangga jugaklah sbb masa lepas bersalinkan dia, saya agak skeptical dgn kemampuan saya.. maklumlah, masa bersalinkan Aisya, saya kurang ilmu, support & kesabaran untuk bf.. baby pon sama, tak sabar.. dengan Faris, dia banyak membantu saya.. dia kuat tido, so saya tak cepat panic.. seminggu lebih susu saya tak cukup sampaikan berat Faris reduced & dia dapat jaundice, tapi Faris tetap sabar.. lepas dah balik Kelantan & mengurut, barulah susu saya banyak..

Cabaran BF..
Saya masuk kerja on 11 sept dan 13 sept kita mula berpuasa.. agak mencabarlah jugak sbb saya baru nak practice mengepam susu di office.. saya taknak terlalu pressure memikirkan ttg stok EBM saya cukup atau tidak sepanjang Ramadhan.. bila ada masa terluang saya pump, banyak atau sikit tu cerita kedua.. setakat ni masih sempat mengepam 2 kali di ofis.. susu saya tak banyak sgt, sekali pam the most saya pernah dapat 6oz.. normally 4-5oz.. lepas 2 kali mengepam, baru dapat around 8-9oz.. so lepas balik kerja or malam saya perlu mengepam sekurang2nya lagi 1 round.. Faris minum 3oz, 5 feedings.. kadang2 jer saya dapat stok 15oz tuh.. stok beku dah lama tak ada sbb kalau weekend, saya fully bf dan terasa terlalu lemah & kering utk mengepam stok.. kalau EBM saya tak cukup, makcik nursery yg menjaga Faris akan berikan formula yg saya bekalkan..

i set my mind to be positive sbb kalau saya keep on susah hati, susu pon makin kurang.. yang penting, i will try my best everyday.. yg bestnye, kat ofis ada geng mengepam, so takdela boring sgt.. jeles jugak kekadang sbb EBM dia lagi banyak berbanding saya.. :) lagi jeles bila tanya2 member2 yg lain, sekali pam diorang bleh dapat 10oz, 12oz dan ada yg sampai 15oz sekali pam! marvellous! lagi satu, saya juga keep on bagi support dekat member2 yg EBMnya lagi kurang drpd saya.. Alhamdulillah, ada yg dah stop mengepam di ofis dah kembali mengepam walaupon hasilnya sedikit.. nasihat saya, yang penting we must keep on pumping & try our best! that's the best gift ever for our child.. :)

dari segi berpuasa & BF, saya rasa stok susu saya tak banyak bezanya dgn before berpuasa.. saya cuba amalkan apa yg disarankan member2 & what i learn thru reading.. minum air banyak2, makan nasi, makan sayur, minum soya & makan kurma.. Alhamdulillah, badan takdela lesu sgt di ofis, sempat lagi pegi shopping di midvalley & sogo.. he he.. tapi on weekend, a bit tiring sbb Faris asyik menyusu.. suka betul dia bila mama tak kerja.. sampaikan bila dah nak iftar, nak bercakap pon saya dah tak larat sbb tekak terasa kering amat.. bila azan jer, airla yg saya capai dulu (tak sempat nak ambik sunat mkn kurma).. harapan saya agar saya dapat BF sekurang2nya 6 bulan.. lagi best kalau dapat mencapai setahun..

semoga Allah makbulkan niat murni saya.. :)

15 comments:

aida said...

julie.. nak tambah susu.. try pam malam.. dulu aida pun tak cukup gak, tapi jam 12 tghmalam mesti bangun mengepam.. insya Allah dpt banyak.. tapi kena konsisten

satu lagi, tambahkan sesi mengepam.. masa susu decrease.. biasanya aida pump 3 kali sehari, tapi lepas tu i try to pump at least 4 times per day.. insya ALlah susu akan naik berdikit-dikit

minggu ni fahri dah 5 bulan 3 minggu.. nak lepaskan 6 months exclusive breastfeed (3% formula).. harapnya berjaya

Anonymous said...

aida, thanks for the tips! now pump 3 times a day, 2 kali siang & sekali malam.. i'll try to pump 3 times siang this week kalau ada can.. yg boringnya tpt duduk kat unit baru ni betul2 tepi boss.. nak menghilang jer bos nampak.. hi hi.. julie pon nak try exclusive bf at least for 6 months.. good luck to you too! lagi 1 week jer Fahri cukup 6 bulan.. so next baby bolehlah bf lagi kan? :)

Anonymous said...

go julie go!..

jangan worry sangat.. nanti susu tak nak kuar.. rileks is the main key .. hehehe..

insya Allah boleh punye.. kalau semah boleh.. julie pun sure boleh.. yahahahaha..

p/s: amirul asyik tanya soklan nih kat kite.. "ma.. boleh tak aisya.. ? erh.. aisya apa ma? .." "Aisya Afiqah ??.." aaa.. boleh tak aisya afiqah datang rumah kite ma? main kerusi hijau nih ?? .. boleh tak maa.. ?"

hehhehe... pastu suruh kita call auntie julie yg mama aisya tuh... boleh tak aisya tuh datang..?!

ummi said...

the best part is bila memalam anak nak susu, takyah susah2 bangun bancuh susu kan, suap ajek..

Anonymous said...

gud luck julie..jgn stress k..takper...insyaAllah you can do it..

k.su pun in progress menguatkan semangat nak cukup kan 1 thn baby fully bf ni..hehe..Alhamdulillah bulan puasa ni, production as usual...

Salam Ramadhan..

Anonymous said...

thanks semah, kak tie & kak sue.. akan ku kuatkan semangat mengepam.. hehe.. smalam drained sesangat sbb Faris tido around 2-3 jam jer siang.. selain tu dia nak gayut jer..

semah, amirul berkenan kat Aisya ek?hehe.. silap2 haribulan berbesan kite.. hi hi.. nanti raya blehla buat openhouse, insyallah kite datang.. skang bukan apa, chot bz like a bee..

Anonymous said...

congrats julie! aku pun try breastfeed, tapi harituh sedeyh sgt, baru nak start express, pam jatuh dan pecah (pam pun medela yg murah skali tuh..), tragis sampai nangis dalam toilet.. (shame on me). skang ni belum bli pam baru, so agak sakit lah jugak kat opis ni.. sampai je kat rumah babysitter terus suap kat Ammar, tak tunggu balik rumah dah.. hehe

Farra Da Smiley said...

go go juli!
tapi skang ni bila si Mawaddah ni dah besar, macam-macam aksi menyusu, rimas pon ada kadang -kadang tu, kalau malam teringin sgt nak rasa tade benda bergayut kat XXX kita tu ehehe :D, terpaksa la bersabar sampai umur dia 2 tahun

Anonymous said...

hehehe..macam2 aksi...anak k.su yg br nak masuk 10 bln ni pun dah mcm2 aksi menyusu nyer..tertoggek pun ade...duduk pun ade...ikut die je nak duk camner..hehe..lawaks..

Anonymous said...

laaa ul.. cemana bleh pecah.. dah beli baru lom? si junaida plak pam cair atas dapur sbb lupa tgh rebus.. mcm2 la korang ni.. hehe

farra & kak su, si Faris pon dah start aksi dia tersendiri.. kalau menyusu kat public kekadang memacam bunyi keluar.. kaki plak tak penah senyap.. naik segan pon ada.. hehe.. tapi juli buat slambe jer.. pakai nursing cover so org tak nampak pon..

y@tipruzz said...

tertonggek, duduk? adoi taleh imagine..sure segan eh hoho

Anonymous said...

just to share a tips utk banyak susu... amalkan makan lobak putih... memang tak sedap... tapi campurkan je dalm sayur lain atau sup... :D

Anonymous said...

thanks anonymous! insyallah will try your petua..

Anonymous said...

julie,raya nanti balik kb x?kalau ada masa eewa nak pegi kb raya nanti insya Allah...nak tgk faris,kite compare aksi sape yg lagi klakar...adam ni penah time eewa buka puasa tu dia x sabar2 nak menyusu so eewa dok atas kerusi,dia plak berdiri selak2 baju n sondolkan muka dia...bygkanla aksi kat meja mkn mcm tu heheh...so teruskan breastfeed ni as long as u can ek..

eewa

Anonymous said...

eewa, julie tak balik kb raya ni.. balik lunas.. raya haji nanti julie balik kb.. thanks eewa for the advice.. insyallah akan diteruskan BF selagi susu ada..