Friday, September 21, 2007

Ada apa utk makan..

Since ramai yg menulis ttg menu2 berbuka & sahur, saya pon nak tulis jugaklah.. takde yg hebat2 pon sbb mmg tak sempat nak masak sgt semenjak ada baby.. tambah pula breastfeed, so, lagi time consuming..

Berbuka..
Selalunya kami beli jer lauk kat pasar Ramadhan.. sejak ada Faris, susah sket nak spend masa kat dapur lama2 sbb biasanya lepas fetch bebudak dari nursery, sampai jer rumah dia nak feeding.. lauk berbuka biasanya sejenis jer - apa2 yg berkuah, kuihsejenis dua, air soya & buah tamar.. kalau beli lauk, nasi saya masak sendiri.. tapi kalau dah lambat sampai rumah, kami tapau jer nasi sebungkus seorang.. either nasi tomato, nasi ayam, nasi kerabu or nasi dagang.. so simple kan? Quite jimat la jugak sbb normally kami spend less than RM10 utk berbuka..

Sahur..
Untuk sahur biasanya saya masak, tapi kalau rasa malas saya bungkus jer lauk dari pasar Ramadhan 2 ketul & panaskan masa sahur, biasanya ayam percikla.. tapi sejak kebelakangan ni Faris selalu kembung sbb saya dah tak pantang sgt makan kuah bersantan, so, starting pagi tadi saya berazam nak masak balik utk sahur, macam awal Ramadhan hari tu.. hubby cakap dia nak lauk2 kering jer time sahur.. so, lagila senang kerja saya.. saya masak either ayam/telur masak kicap dan apa2 yg boleh digoreng kunyit (ayam/udang/etc).. daging saya mmg tak beli sbb hubby pantang makan daging (bp mudah naik).. sayur plak saya mmg dah ready timun utk ulam, hiris bebanyak & taruk dlm peti.. kalau nak masak sayur pon, quite selective sbb saya masih baru lepas pantang, normally bayam atau sawi & carrot jela.. boring betol sbb saya jenis yg suka makan sayur sebenarnya.. kesimpulannya, lauk2 yg saya masak is either goreng kunyit, masak kicap atau masak air/sup.. nak masak pedas2 nanti Faris kembung plak.. syukurla dapat hubby yg tak cerewet.. tu pon dia cakap dah sedap.. he he..

Tips..
Awal2 Ramadhan hari tu saya masak nasi 2 kali, sekali utk berbuka & sekali lagi masa sahur.. tapi sejak kebelakangan ni, saya masak nasi sekali jer utk berbuka & sahur.. then masa sahur just panaskan nasi yg balance tu.. jimat masa & tak perlu basuh periuk.. he he.. lauk plak, lepas dah bersihkan, saya bahagi siap2 portion utk sekali masak & bungkus dlm plastic, senang nak defrost nanti.. sayur pon saya potong siap2.. bawang2 saya kupas banyak2, hiris siap2 (asingkan bawang merah & putih), masuk Tupperware & simpan dlm peti.. all in all, jimatlah sket preparation time utk masak.. biasanya utk sahur saya masak before tidur, sbb takut tak bangun awal or kekadang masa bangun sahur tu si Faris nak feeding.. normally pkl 5.00 baru saya bgn, tak pon 5.10.. hubby plak bangun 5.15, bangun jer terus mengadap nasi.. hu hu..

Memang seronok boleh masak utk hubby, sbb rasa macam dah lama sangat tak masak since sarat pregnant.. hubby pon dah boring makan lauk kedai masa saya berpantang di Kelantan.. walaupon a bit rushing and lauk2 yg dimasak tak seberapa, tapi deep inside rasa puas sangat boleh berbuka & sahur berjemaah dgn hubby.. yg lagi best bila ada orang ketiga yg turut berjemaah - sambil saya makan sahur, sambil breastfeed si Faris.. terasa diri ini sungguh efficient.. he he..

4 comments:

Anonymous said...

samele kite julie.. dengan dua ketul tuh sibuk makan before orang buke pose pun.. dan sebuk jugak makan masa orang berbuka pose.. kitorang selalu berbuka dgn penuh jerit pekik sekalik.. marah kan bebudak tuh main-main makan, tumpahkan air, garuk kepala dengan nasik ada kat tgn, accident kencing sbb tgh toilet training, tetiba nak ccuuu cuuuu, bizi nak rasa sume bende, walalalalla.. kalut sungguh.. hehehe.. tapi kalau tade diorang sure sunyi sepi aje kan ??

Farra Da Smiley said...

semah,bebudak tu nyepahkan rumah, kita tak bleh stress, positive thinking->anak-anak selamat dok dalam rumah bersama kita :)
masa solat tarawikh, betangkan skali sejadah sebelah kita, supaya dia tak kaco sejadah kita

cabaran baby BF ni, time kita bangun sahur time tu la dia nak nenen, tapi since mawaddah dah setahun lebih,time sahur kalau dia terjaga,kita sumbat je sebotol susu formula 4 oz senang citer

Anonymous said...

semah, memang sesangat.. Aisya pon camtuh.. before org berbuka, sibuk nak try semua makanan, takut org habiskan agaknya.. time dah berbuka pon sibuk itu ini, nak suap la, nak air la.. kite pon penuh jerit pekik.. hehe.. tapi tula, kalau tade dia sunyi sangat rasa..

farra, si Faris tuh mmg slalu sgt nak nenen time kite sahur.. tuh yg jadi multitasking tu.. hu hu..

hemp, bile la kite nak start toilet training Aisya.. hemp

y@tipruzz said...

waa semah tgh toilet train ke? yati penah try 2x je pastuh surrender (malas senarnyer hoho)
idlan pon sama, sibuk nak itu ini time berbuka...diri ni dah azam takmo marah2, tp time berbuka je dia buat hal...and yati sure menjerit marah...kurang terus pahala pose :(
julie, keep on the gud work...nak jadi super mama mmg susah kan hehe